Šūpulī ielikta mīlestība pret auto
Lai izbaudītu retro automobiļus, nepietiek vien tos iegādāties - spēkratus jāprot sagatavot, jāspēj tos aprūpēt
SIA Retcar nodarbojas ar transporta pakalpojumu sniegšanu, t.i., pasažieru pārvadājumiem, transfēra pakalpojumiem, auto nomu, tostarp arī retro automobiļu nomu. «Ir doma šo biznesu izvērst nopietnāk,» teic Raimonds Taukačs, SIA Retcar īpašnieks. Mīlestība pret vēsturiskajiem automobiļiem Raimondam sākusies jau bērnībā, patika ielikta jau šūpulī - gan tēvs, gan vectēvs visu mūžu bijuši autovadītāji un padomju laikā Raimondam bijusi iespēja doties izbraukumos ar dažādu marku kravas automobiļiem.Tolaik auto vadīšana un tehniskā apkope bija divas nedalāmas lietas. «Mūsdienās retais spēj nomainīt rezerves riteni, jo gluži vienkārši autovadītājiem trūkst attiecīgās pieredzes, bet toreiz bija normāli, ka kaut kur pusceļā mašīna apstājas. Viss vajadzīgais vienmēr bija līdzi - saremontē un dodies tālāk,» stāsta Raimonds. Uzsākot skolas gaitas, viņš zināja - mācīsies, lai kļūtu par automehāniķi.
Svētku braucamie
Pamatā retro automašīnas tiek nomātas kāzām, kā arī t.s. vecmeitu un vecpuišu ballītēm. Tomēr auto ir iespējams izmantot arī tūrismā, piemēram, transfēra pakalpojumiem, ekskursijām u.c. Retro auto noma ir sezonāls bizness un ilgst aptuveni no aprīļa līdz novembrim. Ir konkurenti, kuri retro automobiļu nomā neievēro sezonalitātes principu, tomēr Raimonds stingri pieturas pie tā. «Ar to atšķiramies. Konkurence, protams, ir, bet nav tik jūtama. Šī tomēr ir specifiska joma. Ik pa laikam uzrodas konkurenti, bet mūsu pusē ir gadiem ilga pieredze šajā sfērā. Laikam ejot, esam izstudējuši automobiļu uzbūvi un izpratuši to specifiku. Auto vada tikai pieredzējuši vadītāji un par tehnisko apkopi rūpējas savas nozares speciālisti. Konkurence ir veselīga, mudina attīstīties un sasniegt jaunus apvāršņus!» viņš spriež.
Uzņēmumā nereti cilvēki vēršas pie mums pēc konsultācijām, jo ir iegādājušies vēsturisko spēkratu, bet nav rēķinājušies, ar ko būs jāsaskaras, lai auto uzturētu un spētu par to attiecīgi rūpēties. Latvijā par retro automašīnām uzskata tādu, kurš pārkāpis trīsdesmit gadu slieksni. Šie automobiļi var pretendēt uz vēsturiskā spēkrata statusa iegūšanu. Šo jautājumu kārto Rīgas motormuzeja ekspertu grupa, balstoties uz standarta parametriem, un izvērtē auto atbilstību šim statusam. Vaicāts, kā veca izlaiduma auto atšķiras no retro, Raimonds teic, ka var būt divas vienādu marku un izlaiduma gada automašīnas, bet viss atkarīgs no tā, kā saimnieki rūpējušies par savu auto, vai arī mūsu laikos to restaurējuši un uztur to tehniskā stāvoklī. Viņš uzskata, ka nopietnākie retro automobiļi ir pirmskara auto, tomēr viņa vājība ir padomju laiku automašīna - Volga.
Jājamzirdziņš - Volga
Raimonds uzskata, ka auto restaurācijas un remontēšanas pakalpojumi ir SIA Retcar lielākais pluss. «Mūsu specializācija ir padomju laika auto. 21. Volga (GAZ 21) ir mūsu jājamzirdziņš, esam to niansēti apguvuši,» viņš stāsta. Kas notiks, ja visas Volgas Latvijā būs restaurētas? Raimonds teic, ka šis ir eksportspējīgs pakalpojums un pamazām uzņēmums pētot jaunu tirgus kanālu izveides iespējamību citās valstīs, piemēram, Krievijā.
Restaurācija vienlaikus ir arī Raimonda hobijs. «Tas sākās pirms aptuveni deviņiem gadiem, kad no vectēva savā īpašumā ieguvu, 21. sērijas Volgu, kuru jau ilgu laiku biju turējis savā redzeslokā. Skatījos un domāju, ka, tiklīdz būs iespēja, tā savedīšu to kārtībā. Tā bija pirmā nopietnā pieredze auto restaurācijā. Tā šī «slimība» sākās,» klāsta Raimonds. Vaicāts, kas ir tas īpašais, kas viņu piesaista restaurācijā, viņš saka, ka ir grūti izskaidrot, kas pievilina, bet ir neiespējami no tā atradināties. «Tā ir kā narkotika. Kā pirmo mašīnu sākām, tā viena pēc otras nāk citas,» viņš saka. Restaurāciju iespējams veikt dažādos līmeņos. Pilnā apjomā - no nulles - viņš ir restaurējis trīs automašīnas, bet daļēja restaurācija veikta aptuveni 20 mašīnām. Vienas mašīnas pilna restaurācija aizņem aptuveni gadu.
Ņemot vērā, ka interese par retro automašīnu restaurāciju pieaug, ir doma veidot tehnisko staciju, kur sniegt šāda veida pakalpojumus. Raimonds ir ar mieru remontēt un restaurēt arī konkurentu mašīnas. Viņam nesagādā problēmas apstāklis, ka ar mašīnu, ko viņš ir uzčubinājis, konkurējošais uzņēmums iepriecinās savus klientus. «Prieks, ko gūst no remontēšanas un restaurācijas, beidzas līdz ar brīdi, kad mašīna ir pabeigta. Pēc tam interese uzreiz pazūd. Tad jau ir nākamā mašīna, domas, idejas, ko un kā darīt,» stāsta uzņēmējs.
Darba roku meklējumos
Raimonds atzīst, ka lielākā problēma ir darbaspēks. Pirmkārt, ir ļoti grūti atrast kvalificētus speciālistus. Otrkārt, šādā darbā cilvēkiem savā būtībā jābūt fanātiskam un pedantiskam. «Auto restauratorus nevar salīdzināt ar autoatslēdznieku vai skārdnieku, viņu domāšana ir pavisam citāda. Ir neiespējami mainīt cilvēkus ar 30 un vairāk gadu pieredzi,» viņš teic. Uzņēmējs uzskata, ka pats galvenais ir patiesa mīlestība pret auto un vēlme mācīties. Ir, piemēram, datorfanāti, un ir autofanāti - tādi, kas savu laiku pavada garāžā. «Mēs paši ar to sākām nodarboties, kad mums bija 20 gadu. Kad iestājāmies Antīko automobiļu klubā, kur pārsvarā bija vīri labākajos gados, mūs neuztvēra visai nopietni. Taču pa šiem pieciem gadiem esam mainījuši savu statusu un mūs respektē. Man ir tas gods būt par Antīkā automobiļu kluba un padomju tehnikas sekcijas valdes locekli. Varētu teikt, ka tā ir iespēja vadīt šo kustību Latvijā,» lepojas Raimonds.
Lai attīstītu savu biznesu, viņš iestājās Nordea Biznesa skolā, jo bija dzirdējis par iepriekšējo «iesaukumu». «Šī skola vairāk domāta jaunajiem uzņēmējiem, kas nāk ar savu ideju un ir pilni ar vēlmi to īstenot. Lai gan es jau biju sācis biznesu un izgājis visam cauri, pieredzes nekad nevar būt par daudz. Ir lietderīgi klausīties un analizēt savas darbības uzņēmuma attīstības gaitā. Bija, par ko padomāt,» viņš saka.